Jeżeli pracujesz przy komputerze, pewnie zastanawiasz się, jak można usprawnić pracę, by pracować szybciej i efektywniej. Przydatne ustawienia i funkcje systemu Windows 10 istnieją, ale często są ukryte i możesz o nich nie wiedzieć. Przygotowałem więc zestawienie przydatnych do pracy ustawień systemu Windows, które prawdopodobnie w znaczący sposób przyczynią się do usprawnienia Twojej pracy. Starałem się skompletować wszystkie nietuzinkowe ustawienia i funkcje, jakie znam. Zapraszam do zapoznania się z nimi!
Ustawienie trybu nocnego / ciemnego w systemie Windows 10
Włącz w systemie ciemny motyw. Działa on korzystnie na oczy przy długotrwałej ekspozycji na ekran. Ogranicza ilość światła imitowanego przez ekran, przyczyniając się do mniejszego zużycia energii. Dzięki ustawieniu trybu nocnego nie mamy również późniejszego problemu z zasypianiem.
Ustawienie trybu ciemnego / nocnego w Windows 10:
- Kliknij pulpit prawym przyciskiem myszy.
- Wybierz Personalizuj
- Przejdź do zakładki Kolory
- W opcji „Wybierz kolor” ustaw „ciemny„.
Dla uskutecznienia efektu możesz (a nawet jest wskazane) ustawienie ciemnej tapety.
Ustawianie trybu nocnego w Wordzie, Exelu, PowerPoincie
Tryb nocny możesz ustawić również w programach pakietu Microsoft Office, np. Word, Excel, PowerPoint itp.
Aby ustawić tryb nocny / ciemny w pakiecie Microsoft Office:
- W uruchomionym programie wejdź w zakładkę Plik w lewym górnym rogu.
- Wybierz Opcje w lewym dolnym rogu.
- Znajdź „Motyw pakietu Office”
- Ustaw na czarny.
Ustawianie ciemnego trybu jest możliwe jedynie w nowszych wersjach pakietu Office.
Wyświetlanie nocne w systemie Windows
Funkcja automatycznego wyświetlania nocnego zmienia barwy emitowane przez ekran z pobudzających – zimnych, na ciepłe. Ułatwia to zasypianie, nie przeciąża w taki sposób oczu. Najlepiej zadziała w połączeniu z trybem nocnym Windowsa.
Aby ustawić wyświetlanie nocne w Windows 10:
- Wyszukaj w wyszukiwarce systemowej „Wyświetlanie nocne”
- Włącz zawsze włączone (niezalecane) lub ustaw harmonogram godzin, w których tryb się będzie automatycznie włączał.
Przydatne ustawienia – schowek rozbudowany
Jak przydatne ustawienia i funkcje, to zawsze schowek rozbudowany. Istnieje w systemie Windows ulepszenie schowka do kopiowania tekstu/obrazków, np. zaznaczony skopiowany tekst. Po włączeniu tej funkcji nie musimy kopiować wszystkiego pojedynczo, jesteśmy w stanie trzymać w schowku wiele rzeczy naraz. Ta funkcja jest domyślnie wyłączona w każdym systemie.

Aby uruchomić dodatkowe funkcje schowka w Windows 10:
1. Wyszukaj w systemie lub ustawieniach „Ustawienia schowka”.
2. Następnie zaznacz Historię schowka jako włączoną.
Rozbudowany schowek uruchomisz za pomocą skrótu klawiszowego Windows + V (zamiast Ctrl jest Windows).
Przechowuje on zarówno tekst, jak i pliki, np. skopiowane zdjęcia.
Ten sam schowek na wielu urządzeniach – synchronizacja schowka
Jeżeli potrzebujesz możliwie szybko coś skopiować z jednego komputera na drugi, możesz to zrobić za pomocą zsynchronizowanego schowka Windows. Przykładowo, kopiujesz tekst Ctrl+C na pierwszym komputerze, a wklejasz go Ctrl+V na drugim, niezależnym komputerze. Skopiowane treści będą dostępne na każdym komputerze, na którym jesteś zalogowany. Ułatwia to w sposób znaczny szybkie operowanie na plikach.
Uruchomisz go również w ustawieniach schowka systemu Windows. Wymagane jest zalogowanie się w każdym urządzeniu na to samo konto.
Przydatne ustawienia, czyli ograniczenia przesyłu danych
Jeżeli doskwierają ci problemy z instalowaniem się wszelkiej maści aktualizacje w tle, uniemożliwiające tym samym sprawne korzystanie z komputera, system Windows ma na to rozwiązanie. Pomoże tutaj ustawienie ograniczeń przesyłów danych w tle.
W tym celu służą opcje optymalizacji dostarczania. Żeby je znaleźć:
1. Wyszukaj w systemie „Ustawienia dostarczania usługi Windows Update”:
2. Następnie kliknij opcje zaawansowane.
3. W otwartych opcjach możesz ograniczyć pobieranie aktualizacji systemu Windows do preferowanego poziomu.
O to moje przydatne ustawienia Windows 10, które w znaczący sposób optymalizują pracę przy komputerze. Pozdrawiam!