Google Play nie pobiera aktualizacji lub aplikacji – jak to naprawić?

Google Play to najbardziej potrzebna aplikacja w systemie Android. Umożliwia ona pobieranie oraz aktualizowanie innych aplikacji. Sklep Play jest również bardzo obszerną aplikacją, w której z naturalnych przyczyn mogą pojawiać się błędy. Gdy zaczyna ona szwankować, może zdarzyć się, że nie jesteśmy w stanie pobrać żadnej nowej aplikacji lub aktualizacji do istniejących aplikacji. Błędy tego typu mogą dotyczyć wszystkich aplikacji lub tylko jednej, konkretnej. Nie pomaga wtedy żaden restart smartfona, błędy są długotrwałe. Ten poradnik powie Ci, co zrobić jeżeli Google Play nie pobiera aktualizacji lub nowych aplikacji. Również gdy ich nie instaluje po pobraniu. Jeżeli Google Play szwankuje, to wcale nie oznacza, że nie można tego naprawić. Posłuchaj prostych kroków w celu naprawy GP.

Awaria Google Play często objawia się poprzez samoczynne wyłączanie się pobierania nowej aplikacji lub aktualizacji. Również wtedy gdy je ręcznie pobieramy, albo kiedy pobieranie lub instalacja nie chcą się zakończyć.

Przyczyny usterki sklepu Play

Jeżeli wykluczyłeś te przyczyny, to mój poradnik może Ci pomóc.

  • Brak internetu
  • Brak wolnej pamięci (Google Play zaleca, by zawsze było jej > 1 GB)
  • Karta SD – można ustawić opcję instalacji na niej aplikacji, a to z kolei może generować błędy, szczególnie gdy kończy się na niej miejsce lub wymieniliśmy kartę SD w ostatnim czasie.

Google play nie instaluje aplikacji lub aktualizacji – jak naprawić?

Jeżeli powyższe problemy cię nie dotyczą, trzeba będzie działać bardziej doraźnie, lecz wciąż prosto.

Pierwszym krokiem, jaki podejmiemy w celu naprawy Sklepu Play, będzie usunięcie danych podręcznych oraz danych aplikacji. Następstwem takiego działania może być wylogowanie Cię z konta w sklepie Play. Jednak jest mało znacząca kwestia, jeżeli sklep Google Play ma się naprawić.

Usunięcie danych aplikacji i danych podręcznych Google Play

System Android posiada takie opcje już w standardzie, niezależnie od urządzenia. Należy je jedynie znaleźć. W tym celu postępuj zgodnie z poradnikiem:

Uwaga! Pamiętaj o usunięciu aplikacji z pamięci RAM urządzenia (punkt 5).

  1. Wejdź do ustawień urządzenia.
  2. Poszukaj zakładki nazwanej „Aplikacje” lub „Menadżer aplikacji” / „Zarządzanie aplikacjami”/ „Lista aplikacji” (nazwa może się różnić w zależności od producenta urządzenia). Otwórz zakładkę.
  3. Jeżeli po wejściu w zakładkę dostrzegasz wiele opcji wybierz opcję „lista aplikacji” lub jej podobną, która wyświetli Ci listę aplikacji.
  4. Na liście aplikacji znajdź Sklep Google Play lub Google Play Store (może nazywać się trochę inaczej – sugeruj się logo) i kliknij.
  5. W opcjach aplikacji wybierz w pierwszej kolejności opcję „Wymuś zatrzymanie” – ta opcja sprawi, że sklep przestanie działać w tle (zostanie usunięty z pamięci RAM). Po kliknięciu potwierdź, że chcesz zatrzymać aplikację.
  6. Teraz kliknij zakładkę „Użycie pamięci„.
  7. Znajdź dwie opcje: „Wyczyść dane” oraz „Wykasuj pamięć podręczną” następnie kliknij i potwierdź obie.

Oto jak dany proces wygląda (wersja ze zdjęciami):

Google Play naprawa
1# W ustawieniach wybierz zakładkę aplikacji (ta opcja może się nazywać inaczej).
Jak naprawić sklep play
2# Wybierz listę aplikacji
(ten ekran nie musi się wyświetlać – zależne od producenta)
Sklep Google play nie pobiera aktualizacji
3# Odnajdź wśród aplikacji i kliknij Sklepu Play (lub Google Play Store).
Google Play nie instaluje aplikacji
4# Wymuś zatrzymanie aplikacji.
5# Potwierdź zatrzymanie aplikacji.
6# Kliknij dane lub zużycie pamięci.
Google Play nie instaluje aktualizacji aplikacji
7# Wyczyść dane aplikacji i wykasuj pamięć podręczną.
Naprawa Google Play
8# Potwierdź usunięcie.

Sposób drugi – usunięcie aktualizacji sklepu Google Play

Stosować jeżeli pierwszy sposób przedstawiony powyżej nie zadziałał.

  1. Wejdź ponownie do ustawień aplikacji Sklepu Play (tak jak w poprzedni sposobie).
  2. Rozwiń zaawansowane opcje w prawym górnym rogu (patrz zdjęcie numer 2) i kliknij „odinstaluj aktualizacje”. opcje mogą wyglądać inaczej – w zależności od nakładki producenta urządzenia).
  3. Zaakceptuj w ekranie potwierdzenia.
2# Rozwiń opcje zaawansowane.
3# Kliknij „Odinstaluj aktualizacje” i potwierdź.

Przedstawiony sposób powinien pomóc, jeżeli poprzednia opcja nie pomaga, a problem leży w Google Play. Sklep po pewnym czasie ponownie się zaktualizuje sam z siebie. Wypuszczane są tylko stabilne wersje aplikacji, więc nie powinien już ponownie generować błędów. Taka re-instalacja jest często przepisem na błędy powstałe przy poprzedniej aktualizacji.

Jeżeli problem leży w oprogramowaniu / nakładce producenta – wówczas należy upewnić się, czy mamy zainstalowaną najnowszą wersję systemu (być może producent wydał łatkę). W skrajnych przypadkach można przywrócić smartfon do stanu fabrycznego – wtedy zostaną odinstalowane wszelkie aktualizacje systemowe, również mamy gwarancję, że inne aplikacje nie wpływają niekorzystnie na działanie Google Play – one też zostaną odinstalowane. Jednak ten sposób jest bardzo problematyczny, gdyż usunie wszelkie dane znajdujące się na smartfonie.

Sprawdź również:

Jak naprawić błąd „Usługi Google Play wciąż przestaje działać”?

Jak zaktualizować system Android, jeśli producent nie wypuścił aktualizacji.